Rabu, 19 Julai 2017

TAKUT FIBROID ❗️ ❗️ ❗️ ❗️ ❗️


Apa punca sebenarnya dengan permasalahan fibroid ini.. mesti tak tahu kan? meh kita share..


Fibroid boleh menyebabkan anda sakit teruk dan komplikasi seperti anemia dan kehilangan darah. Maka apa gejala fibroid? Berikut gejala fibroid:

 pendarahan berlebihan semasa haid
Pendarahan haid yang berlebihan adalah salah satu daripada gejala yang paling biasa ketumbuhan fibroid. Ia adalah gejala yang paling biasa 2 dari 4 jenis tumor fibroid rahim, iaitu di antara dinding dan submucosal.
Apabila mengalami tanda-tanda pendarahan fibroid atau tidak normal rahim pendarahan haid, terdapat komponen lain yang secara langsung hasil daripada proses. Beku yang sangat biasa bersama-sama dengan pendarahan haid yang berlebihan dan kitaran pendarahan yang berpanjangan.
Ia juga boleh menyebabkan kekotoran yang kerap, sesuatu yang boleh mengganggu aktiviti harian dan gaya hidup. Pendarahan rahim yang berpanjangan dan tidak normal boleh menyebabkan keletihan dan anemia.

 Sakit dan tekanan dalam pelvis
Apabila fibroid mula berkembang, maka ia boleh memberikan tekanan kepada organ-organ di sekitarnya, biasanya sangat menyakitkan. Pertumbuhan fibroid boleh menyebabkan sakit di bahagian bawah abdomen, dan bengkak.
Walau bagaimanapun, jika anda mengalami sakit pelvis, pemeriksaan sakit puan yang lengkap perlu dilakukan untuk menentukan punca. Kerana, sakit pelvis bukan sahaja disebabkan oleh ketumbuhan fibroid, tetapi juga Adenomyosis dan endometriosis.
Adenomyosis berlaku apabila tisu yang melapisi rahim tumbuh di lapisan tengah dinding rahim dan menyokong tisu vaskular (myometrium). Biasanya lapisan rahim untuk mencegah pelekatan berlaku. Walau bagaimanapun, apabila rahim fibroid mula berkembang, kemunngkinan berkembang terlalu terikat, sesuatu yang boleh menyebabkan kesakitan.
Sementara itu, Endometriosis berlaku apabila tisu endometrium ditemui di luar rahim. Keadaan ini boleh menyebabkan gejala yang menyakitkan dan tidak selesa, terutamanya jika ia berlaku dengan fibroid. Sekali lagi, untuk lebih tepat mendiagnosis tumor fibroid.

Inkontinen Urin (Kencing Tidak Lawas)
Punca Dan Gejala Penyakit Fibroid Rahim
Salah satu organ yang kerap dipengaruhi oleh pertumbuhan fibroid tumor pundi kencing. Tekanan ke atas pundi kencing meningkatkan risiko kencing atau kehilangan kawalan pundi kencing, dan kerap membuang air kecil. Bukan sahaja boleh menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan, tetapi juga merupakan penghalang kepada aktiviti harian.
kesan lain mungkin disebabkan oleh pertumbuhan fibroid boleh meningkatkan tekanan pada usus. Ini boleh membawa kepada sembelit atau kembung. Jika anda mengalami gejala-gejala fibroid kerap, berunding dengan pakar perubatan.

 Gejala lain
gejala-gejala lain fibroid adalah anemia, sakit dalam kaki, sakit semasa hubungan, sembelit, perut diperbesarkan. Dalam beberapa kes, mungkin tiada gejala sama sekali.
Bergantung kepada saiz dan lokasi ketumbuhan fibroid, gejala boleh menjadi begitu teruk, yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk terus melakukan aktiviti harian. Walau bagaimanapun, ramai wanita hidup dengan fibroid dan tetap mengekalkan kualiti hidup yang baik dengan keupayaan untuk mengurus dan melaksanakan tugas-tugas sehari-hari.

* Amalkan supplement  #Awetmudagold.. dari Puteri Alya  InsyaAllah 






Gambar rujukan : Dr Hamid Arshat

Isnin, 10 Julai 2017

KHASIAT TOMATO


Assalamualaikum semua 💙
pinnnn pinnn pinnnnnn😛😛😛

Sedikit perkongsian Tika nak share hari ni untuk semua yang membaca blog Puteri Alya 😍
Siapa kat sini yang suka Buah Tomato ? Haaa kalau awak semua suka Buah Tomato bagus sangat-sangat bagi sesiapa yang menjaga kulit wajah mereka. Nak tahu tak sebab apa? Sebabnya Tomato ni ada pelbagai khasiatnya tau terutamanya kepada kulit muka kita. Best kan? ðŸ˜‰
.
Terdapat pelbagai khasiat Tomato. Antara khasiat tomato ialah:



❤️ Tomato dapat mengurangkan dan memudarkan bintik-bintik hitam pada wajah

❤️Ianya juga dapat mengatasi masalah jerawat pada muka kita tau 

❤️Bukan tu saja ye, Kalau ada sesiapa yang mempunyai masalah liang pori terbuka, Tomato dapat menyelesaikan masalah uollss 

❤️Malah dapat mengatasi masalah tona kulit tidak sekata. 

❤️Akhir sekali, Buah Tomato juga dapat mengurangkan kesan gelap dan membuatkan kulit kita lebih cerah.
.
.
Best kan bila dengar khasiat Tomato ni kan? Jadi sebab tulah Tomato adalah salah satu bahan dalam menghasilkan Sakura Glow ni ðŸ¤— kami takk akan letak bahan dalam produk saja-saja tau. Sebelum itu, kami akan selidik dulu baik buruknya sesuatu bahan tu.



Sama juga macam awak-awak semua kan. Sebelum menggunakan sesuatu produk mesti akan siasat kandungan dalam produk itu. Jadi ini antara bahan dalam Sakura Glow. Jadi lepasni tak payah pergi dapur potong buah tomato letak di muka lagi tau hihihi . Guna je Sakura Glow pasti kulit muka sihat dan gebu ðŸ˜
.
.
Boleh whatsapp kami jika berminat di 0124007232 atau 0126011440 
Jangan malu jangan segan. Nak cantik perlukan usaha yaa semua 😊

#JomSihatdanCantikBersamaPuteriAlya 💙