Rabu, 19 Julai 2017

TAKUT FIBROID ❗️ ❗️ ❗️ ❗️ ❗️


Apa punca sebenarnya dengan permasalahan fibroid ini.. mesti tak tahu kan? meh kita share..


Fibroid boleh menyebabkan anda sakit teruk dan komplikasi seperti anemia dan kehilangan darah. Maka apa gejala fibroid? Berikut gejala fibroid:

 pendarahan berlebihan semasa haid
Pendarahan haid yang berlebihan adalah salah satu daripada gejala yang paling biasa ketumbuhan fibroid. Ia adalah gejala yang paling biasa 2 dari 4 jenis tumor fibroid rahim, iaitu di antara dinding dan submucosal.
Apabila mengalami tanda-tanda pendarahan fibroid atau tidak normal rahim pendarahan haid, terdapat komponen lain yang secara langsung hasil daripada proses. Beku yang sangat biasa bersama-sama dengan pendarahan haid yang berlebihan dan kitaran pendarahan yang berpanjangan.
Ia juga boleh menyebabkan kekotoran yang kerap, sesuatu yang boleh mengganggu aktiviti harian dan gaya hidup. Pendarahan rahim yang berpanjangan dan tidak normal boleh menyebabkan keletihan dan anemia.

 Sakit dan tekanan dalam pelvis
Apabila fibroid mula berkembang, maka ia boleh memberikan tekanan kepada organ-organ di sekitarnya, biasanya sangat menyakitkan. Pertumbuhan fibroid boleh menyebabkan sakit di bahagian bawah abdomen, dan bengkak.
Walau bagaimanapun, jika anda mengalami sakit pelvis, pemeriksaan sakit puan yang lengkap perlu dilakukan untuk menentukan punca. Kerana, sakit pelvis bukan sahaja disebabkan oleh ketumbuhan fibroid, tetapi juga Adenomyosis dan endometriosis.
Adenomyosis berlaku apabila tisu yang melapisi rahim tumbuh di lapisan tengah dinding rahim dan menyokong tisu vaskular (myometrium). Biasanya lapisan rahim untuk mencegah pelekatan berlaku. Walau bagaimanapun, apabila rahim fibroid mula berkembang, kemunngkinan berkembang terlalu terikat, sesuatu yang boleh menyebabkan kesakitan.
Sementara itu, Endometriosis berlaku apabila tisu endometrium ditemui di luar rahim. Keadaan ini boleh menyebabkan gejala yang menyakitkan dan tidak selesa, terutamanya jika ia berlaku dengan fibroid. Sekali lagi, untuk lebih tepat mendiagnosis tumor fibroid.

Inkontinen Urin (Kencing Tidak Lawas)
Punca Dan Gejala Penyakit Fibroid Rahim
Salah satu organ yang kerap dipengaruhi oleh pertumbuhan fibroid tumor pundi kencing. Tekanan ke atas pundi kencing meningkatkan risiko kencing atau kehilangan kawalan pundi kencing, dan kerap membuang air kecil. Bukan sahaja boleh menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan, tetapi juga merupakan penghalang kepada aktiviti harian.
kesan lain mungkin disebabkan oleh pertumbuhan fibroid boleh meningkatkan tekanan pada usus. Ini boleh membawa kepada sembelit atau kembung. Jika anda mengalami gejala-gejala fibroid kerap, berunding dengan pakar perubatan.

 Gejala lain
gejala-gejala lain fibroid adalah anemia, sakit dalam kaki, sakit semasa hubungan, sembelit, perut diperbesarkan. Dalam beberapa kes, mungkin tiada gejala sama sekali.
Bergantung kepada saiz dan lokasi ketumbuhan fibroid, gejala boleh menjadi begitu teruk, yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk terus melakukan aktiviti harian. Walau bagaimanapun, ramai wanita hidup dengan fibroid dan tetap mengekalkan kualiti hidup yang baik dengan keupayaan untuk mengurus dan melaksanakan tugas-tugas sehari-hari.

* Amalkan supplement  #Awetmudagold.. dari Puteri Alya  InsyaAllah 






Gambar rujukan : Dr Hamid Arshat

Isnin, 10 Julai 2017

KHASIAT TOMATO


Assalamualaikum semua πŸ’™
pinnnn pinnn pinnnnnnπŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

Sedikit perkongsian Tika nak share hari ni untuk semua yang membaca blog Puteri Alya 😍
Siapa kat sini yang suka Buah Tomato ? Haaa kalau awak semua suka Buah Tomato bagus sangat-sangat bagi sesiapa yang menjaga kulit wajah mereka. Nak tahu tak sebab apa? Sebabnya Tomato ni ada pelbagai khasiatnya tau terutamanya kepada kulit muka kita. Best kan? πŸ˜‰
.
Terdapat pelbagai khasiat Tomato. Antara khasiat tomato ialah:



❤️ Tomato dapat mengurangkan dan memudarkan bintik-bintik hitam pada wajah

❤️Ianya juga dapat mengatasi masalah jerawat pada muka kita tau 

❤️Bukan tu saja ye, Kalau ada sesiapa yang mempunyai masalah liang pori terbuka, Tomato dapat menyelesaikan masalah uollss 

❤️Malah dapat mengatasi masalah tona kulit tidak sekata. 

❤️Akhir sekali, Buah Tomato juga dapat mengurangkan kesan gelap dan membuatkan kulit kita lebih cerah.
.
.
Best kan bila dengar khasiat Tomato ni kan? Jadi sebab tulah Tomato adalah salah satu bahan dalam menghasilkan Sakura Glow ni πŸ€— kami takk akan letak bahan dalam produk saja-saja tau. Sebelum itu, kami akan selidik dulu baik buruknya sesuatu bahan tu.



Sama juga macam awak-awak semua kan. Sebelum menggunakan sesuatu produk mesti akan siasat kandungan dalam produk itu. Jadi ini antara bahan dalam Sakura Glow. Jadi lepasni tak payah pergi dapur potong buah tomato letak di muka lagi tau hihihi . Guna je Sakura Glow pasti kulit muka sihat dan gebu πŸ˜
.
.
Boleh whatsapp kami jika berminat di 0124007232 atau 0126011440 
Jangan malu jangan segan. Nak cantik perlukan usaha yaa semua 😊

#JomSihatdanCantikBersamaPuteriAlya πŸ’™







Isnin, 12 Jun 2017

PENGAMBILAN AIR






Hi semua πŸ˜


So hari ni Tika nak bebel sikit tau dengan semua. Di bulan puasa ni mestilah kita macam kurang sangat minum kan. Kalau minum pun mesti banyak air manis kan. So Tika nak kongsi sikit betapa pentingnya minum air secukupnya dalam seharian.

Antara kebaikan apabila kita minum air putih ialah
😍Membersihkan usus
- Kita akan terbebas dari zat-zat yang tidak baik
😍Mencegah sakit kepala
- Seringkali sakit kepala disebabkan dihidrasi
😍Memproduksi sel darah merah
- Menstimulasi sel darah merah lebih cepat
😍Menghilangkan toksin
- Disebabkan oleh makanan atau udara yag dihirup setiap hari
😍Mempercepatkan metabolism
- Minum air suam yang dapat meningkatkan 24% system metabolism
😍Menurunkan berat badan
- Pengambilan air putih dapat membantu menurunkan berat badan

Jadi semasa bulan puasa ni awak semua boleh amalkan pengambilan air seperti berikut:

 SELEPAS BANGUN SAHUR
 SELEPAS SAHUR
 SELEPAS AZAN MAGHRIB
 SELEPAS SOLAT MAGHRIB
 SELEPAS BERBUKA PUASA
 SELEPAS SOLAT ISYAK
 SELEPAS SOLAT TERAWIH
 SEBELUM TIDUR

Ini antara serba sedikit yang Tika nak kongsi kan untuk sayang semua. Jangan lupa baca ye dan amalkan sekali. perbanyakkan minum air putih semasa sahur dan selepas berbuka. Semoga bermanfaat untuk kamu semua yaa πŸ˜‰ 

Isnin, 8 Mei 2017

AMALAN PEMAKANAN YANG SIHAT

Hi , Assalamualaikum semua  πŸ˜ πŸ’•

Semua sihat ke?

Lama rasanya kita tak chit chat kan 😚

Okaylah hari ni Tika nak cerita tentang pemakanan. πŸ’•

So semua orang suka makan kan !!! kalau nampak tempat makan yang viral mesti nak cubaaaaaa

yelah sebab semua taknak ketinggalan untuk rasa makanan yang best best πŸ’—

TAPIIIIIII

MAKAN MAKAN JUGA TAPI KESIHATAN PUN KENA JAGA TAUUU !!!

TU WAJIB JUGA NAK JAGA

Hari ni Tika nak share tentang Amalan Pemakanan yang sihat πŸ’“

 πŸ’Ÿ First sekali kita kena rancang apa yang kita nak makan.

Contohnya kalau kita nak makan makanan yang lebih berat seperti stik dan kentang, kenalah kurangkan atau elakkan pengambilan makan berdaging dan berkanji pada waktu lain. Perlu imbangkan dan merancang pengambilan kategori makanan.

πŸ’ŸYang kedua makan tengahari semahu anda

Mungkin semua pernah dengar kan sarapan pagi adalah penting dan makan dengan banyak untuk memulakan hari tetapi ramai dianatar kita tidak bersedia untuk makan dalam jumlah yang banyak seawal pagi. Kebenarannya ialah waktu makan paling penting ialah waktu tenghari dimana sistem berfungsi sepenuhnya seharian. Tetapi makan semahunya bukan bermakna kita boleh makan apa sahaja dalam jumlah yang banyak tetapi kita perlu rancang dan imbangkan sebaik yang mungkin.

πŸ’ŸKetigaaa..... jeng jeng jeng

Makanlah makanan yang berwarna pelangi seperti sayuran hijau, oren anggur, kobis ungu, lada benggala dan pelbagai warna sayuran dan buah buahan yang dapat membantu memberi tubuh badan dengan pelbagai nutrien yang membantu melawan penyakit. yelah sekarang ada orang yang suka sayur ada yang tak kan. so bagi yang tak tu bolehlah makan buah buahan untuk gantikannya.

πŸ’ŸSeterusnya, tetapkan pola waktu makan yang seragam .

Ada orang yang bila dia rasa nak makan dia makan je. kita tak boleh macam tu tau. kita kena tetapkan waktu makan. kalau tak tanpa kita sedar kita makan dengan kuantiti yang banyak setiap hari ataupun kita terlupa nak makan ke kan. boleh jadi juga tu hehehe. so betterlah kita tetapkan masa makan kita ye :)

πŸ’ŸNi lagi satu yang penting. Toksah lah makan yang manis manis naaa

Kurangkan pengambilan gula di dalam makanan. sebab dia dapat membantu kita mengurangkan jumlah kalori di dalam pemakanan seharian tau.... pengambilan gula secara berlebihan dalam jangka masa panjang boleh meningkatkan berat badan dan menyebabkan obesiti. So kalau boleh elakkan kita elakkan lah ye semuaaa ^_^

πŸ’ŸLast sekali Tika nak membebel

Pengambilan air tu pun penting tauu. before makan tu awak awak semua minum segelas air suam 20 minit sebelum makan. Nak tahu tak kenapaaaaa????

okay sebab dia dapat mengurangkan jumlah makanan yang diambil dan juga membantu dalam sistem penghadaman kitaa.... awak semua tahu dalam sehari berapa gelas air kena ambil... jadi minumlah air secukupnyaa yeee

HEHEHEHE okay tu jelah yang Tika nak membebel setakat ni..

kalau ada info lain lagi Tika akan share dengan korang semua ye. Yelah ilmu yang kita ada ni kenalah share kan. Barulah sama sama dapat berkongsi manfaatnya. ye ke tidokk . hihihi

Okaylah byeee semuaaaaaa jumpa lagi nantiiiii


xoxo TIKAπŸ’—πŸ’•



Selasa, 21 Februari 2017

INFO KESIHATAN - RAHIM JATUH

Assalamualaikum || Info Kesihatan ❤️ ||
 #Puterialya 

Terdapat info tentang kesihatan yang ingin dikongsikan kepada semua.

Sumber : Intan Rohaizat
Sebenarnya ramai wanita yang tidak perasan rahim mereka jatuh atau peranakan rendah. Situasi ini sering terjadi kepada wanita yang pernah melahirkan anak. Namun ada juga anak dara dan wanita yang belum bersalin mengalami masalah rahim jatuh.

Perkara ini mungkin disebabkan tabiat mengangkat barang berat, tidak berpantang, sembelit, otot vagina longgar dan dinding rahim tidak kuat. Jangan ambil mudah soal ini kerana ia boleh menyebabkan rahim jatuh sehingga terkeluar dari vagina atau lebih dikenali sebagai tombong. Jom semak tanda rahim jatuh dan cara mengesannya.



Tanda-tanda rahim jatuh

1. Rasa berat di sekitar ari-ari.
2. Sukar mengawal kencing terutama ketika bersin dan batuk.
3. Kencing tidak lawas.
4. Senak atau sakit ketika bersama suami.
5. Sakit pinggang yang berpanjangan.
6. Sakit tumit.
7. Paha dan betis rasa kebas.
8. Rasa badan seram sejuk seperti nak demam terutama selepas asar.
9. Perut rasa sebu dan tidak selesa.



** Makan #AwetMudaGold πŸ˜πŸ˜
Whtsapp sekarang  :
0126011440
0126011440
0126011440

Rabu, 15 Februari 2017

INFO KESIHATAN - KENCING MANIS


Assalamualaikum || Info Kesihatan ❤️ ||
 #Puterialya 
Terdapat info tentang kencing manis yang ingin dikongsikan bersama.



Takutkan bila kita dengar mengenai " KENCING MANIS "

Beberapa Gejala Penyakit Kencing Manis Adalah :

😣 Mudah terkena dehidrasi biasanya orang yang menderita kencing manis akan sering minum karena kehausan
😣 Penderita kencing manis akan sering mengalami mual dan muntah
😣 Sering merasa kesemutan
😣 Jika melakukan aktivitas mudah sekali kelelahaan
😣 Berat badan akan turun secara drastis untuk kencing manis tipe satu
😣 Sering merasa gatal pada kulitnya
Sering sekali mengantuk
😣 Sering buang air kecil
😣 Nafsu makan akan menurun
😣 Pandangan mata akaan menjadi kabur atau tidak jelas
😣 Bisa terjadi gangguan koordinasi gerak tubuhnya
😣 Sering merasa pusing


Tips Mencegah Penyakit Kencing Manis :
😊 Mengetahui penyebab kencing manis
😊 Kurangkan makan makanan berlemak
😊 Kurangkan makan / minum berperisa manis
😊 Rajin berolahraga
😊 Utamakan makanan dari serat sayuran
😊 Jauhi stress yang terlampau
😊 Rehat yang cukup
😊 Turunkan berat badan
😊 Biasakan sarapan pagi setiap hari
😊 Amalkan permakanan herba


** Makan #SerapatKasih πŸ˜πŸ˜
Whtsapp sekarang  :
0126011440
0126011440
0126011440