Isnin, 8 Mei 2017

AMALAN PEMAKANAN YANG SIHAT

Hi , Assalamualaikum semua  πŸ˜ πŸ’•

Semua sihat ke?

Lama rasanya kita tak chit chat kan 😚

Okaylah hari ni Tika nak cerita tentang pemakanan. πŸ’•

So semua orang suka makan kan !!! kalau nampak tempat makan yang viral mesti nak cubaaaaaa

yelah sebab semua taknak ketinggalan untuk rasa makanan yang best best πŸ’—

TAPIIIIIII

MAKAN MAKAN JUGA TAPI KESIHATAN PUN KENA JAGA TAUUU !!!

TU WAJIB JUGA NAK JAGA

Hari ni Tika nak share tentang Amalan Pemakanan yang sihat πŸ’“

 πŸ’Ÿ First sekali kita kena rancang apa yang kita nak makan.

Contohnya kalau kita nak makan makanan yang lebih berat seperti stik dan kentang, kenalah kurangkan atau elakkan pengambilan makan berdaging dan berkanji pada waktu lain. Perlu imbangkan dan merancang pengambilan kategori makanan.

πŸ’ŸYang kedua makan tengahari semahu anda

Mungkin semua pernah dengar kan sarapan pagi adalah penting dan makan dengan banyak untuk memulakan hari tetapi ramai dianatar kita tidak bersedia untuk makan dalam jumlah yang banyak seawal pagi. Kebenarannya ialah waktu makan paling penting ialah waktu tenghari dimana sistem berfungsi sepenuhnya seharian. Tetapi makan semahunya bukan bermakna kita boleh makan apa sahaja dalam jumlah yang banyak tetapi kita perlu rancang dan imbangkan sebaik yang mungkin.

πŸ’ŸKetigaaa..... jeng jeng jeng

Makanlah makanan yang berwarna pelangi seperti sayuran hijau, oren anggur, kobis ungu, lada benggala dan pelbagai warna sayuran dan buah buahan yang dapat membantu memberi tubuh badan dengan pelbagai nutrien yang membantu melawan penyakit. yelah sekarang ada orang yang suka sayur ada yang tak kan. so bagi yang tak tu bolehlah makan buah buahan untuk gantikannya.

πŸ’ŸSeterusnya, tetapkan pola waktu makan yang seragam .

Ada orang yang bila dia rasa nak makan dia makan je. kita tak boleh macam tu tau. kita kena tetapkan waktu makan. kalau tak tanpa kita sedar kita makan dengan kuantiti yang banyak setiap hari ataupun kita terlupa nak makan ke kan. boleh jadi juga tu hehehe. so betterlah kita tetapkan masa makan kita ye :)

πŸ’ŸNi lagi satu yang penting. Toksah lah makan yang manis manis naaa

Kurangkan pengambilan gula di dalam makanan. sebab dia dapat membantu kita mengurangkan jumlah kalori di dalam pemakanan seharian tau.... pengambilan gula secara berlebihan dalam jangka masa panjang boleh meningkatkan berat badan dan menyebabkan obesiti. So kalau boleh elakkan kita elakkan lah ye semuaaa ^_^

πŸ’ŸLast sekali Tika nak membebel

Pengambilan air tu pun penting tauu. before makan tu awak awak semua minum segelas air suam 20 minit sebelum makan. Nak tahu tak kenapaaaaa????

okay sebab dia dapat mengurangkan jumlah makanan yang diambil dan juga membantu dalam sistem penghadaman kitaa.... awak semua tahu dalam sehari berapa gelas air kena ambil... jadi minumlah air secukupnyaa yeee

HEHEHEHE okay tu jelah yang Tika nak membebel setakat ni..

kalau ada info lain lagi Tika akan share dengan korang semua ye. Yelah ilmu yang kita ada ni kenalah share kan. Barulah sama sama dapat berkongsi manfaatnya. ye ke tidokk . hihihi

Okaylah byeee semuaaaaaa jumpa lagi nantiiiii


xoxo TIKAπŸ’—πŸ’•



Selasa, 21 Februari 2017

INFO KESIHATAN - RAHIM JATUH

Assalamualaikum || Info Kesihatan ❤️ ||
 #Puterialya 

Terdapat info tentang kesihatan yang ingin dikongsikan kepada semua.

Sumber : Intan Rohaizat
Sebenarnya ramai wanita yang tidak perasan rahim mereka jatuh atau peranakan rendah. Situasi ini sering terjadi kepada wanita yang pernah melahirkan anak. Namun ada juga anak dara dan wanita yang belum bersalin mengalami masalah rahim jatuh.

Perkara ini mungkin disebabkan tabiat mengangkat barang berat, tidak berpantang, sembelit, otot vagina longgar dan dinding rahim tidak kuat. Jangan ambil mudah soal ini kerana ia boleh menyebabkan rahim jatuh sehingga terkeluar dari vagina atau lebih dikenali sebagai tombong. Jom semak tanda rahim jatuh dan cara mengesannya.



Tanda-tanda rahim jatuh

1. Rasa berat di sekitar ari-ari.
2. Sukar mengawal kencing terutama ketika bersin dan batuk.
3. Kencing tidak lawas.
4. Senak atau sakit ketika bersama suami.
5. Sakit pinggang yang berpanjangan.
6. Sakit tumit.
7. Paha dan betis rasa kebas.
8. Rasa badan seram sejuk seperti nak demam terutama selepas asar.
9. Perut rasa sebu dan tidak selesa.



** Makan #AwetMudaGold πŸ˜πŸ˜
Whtsapp sekarang  :
0126011440
0126011440
0126011440

Rabu, 15 Februari 2017

INFO KESIHATAN - KENCING MANIS


Assalamualaikum || Info Kesihatan ❤️ ||
 #Puterialya 
Terdapat info tentang kencing manis yang ingin dikongsikan bersama.



Takutkan bila kita dengar mengenai " KENCING MANIS "

Beberapa Gejala Penyakit Kencing Manis Adalah :

😣 Mudah terkena dehidrasi biasanya orang yang menderita kencing manis akan sering minum karena kehausan
😣 Penderita kencing manis akan sering mengalami mual dan muntah
😣 Sering merasa kesemutan
😣 Jika melakukan aktivitas mudah sekali kelelahaan
😣 Berat badan akan turun secara drastis untuk kencing manis tipe satu
😣 Sering merasa gatal pada kulitnya
Sering sekali mengantuk
😣 Sering buang air kecil
😣 Nafsu makan akan menurun
😣 Pandangan mata akaan menjadi kabur atau tidak jelas
😣 Bisa terjadi gangguan koordinasi gerak tubuhnya
😣 Sering merasa pusing


Tips Mencegah Penyakit Kencing Manis :
😊 Mengetahui penyebab kencing manis
😊 Kurangkan makan makanan berlemak
😊 Kurangkan makan / minum berperisa manis
😊 Rajin berolahraga
😊 Utamakan makanan dari serat sayuran
😊 Jauhi stress yang terlampau
😊 Rehat yang cukup
😊 Turunkan berat badan
😊 Biasakan sarapan pagi setiap hari
😊 Amalkan permakanan herba


** Makan #SerapatKasih πŸ˜πŸ˜
Whtsapp sekarang  :
0126011440
0126011440
0126011440

Rabu, 18 Januari 2017

INFO KESIHATAN - BAHAYA PANTY LINER




BAHAYA PANTY LINER


Assalamualaikum || Info Kesihatan ❤️ ||
😱 Panty Liner dan wanita tidak boleh dipisahkan.. Betul tak?? Malahan terdapat pelbagai jenama yang dijual di pasaran.Kebanyakan wanita memakai pantyliner untuk keputihan samada serius atau tidak.
😱 Jika dibandingkan dengan tuala wanita , panty liner lebih nipis dan kecil saiznya. Tuala wanita pula lebih tebal untuk menyerap darah haid anda sahaja. Panty liner pula dipakai setiap hari untuk menyerap kelembapan di persekitaran kawasan Miss V kaum wanita.
====================================
Apa yang bahaya pantyliner ini jika dipakai berterusan seharian?
====================================
😱 Pemakaian panty liner adalah sebagai jalan selamat untuk menggelakkan seluar dalam menjadi lembap akibat masalah keputihan, peluh, ataupun lembapan yang tertinggal selepas membuang air.
😱 Namun begitu ada keburukan juga bila anda memakainya . Tambahan pula dengan pemakaian yang kerap boleh mendatangkan masalah kesihatan kepada vagina .
😱 Seperti tuala wanita juga , panty liner boleh mengakibatkan pembiakan bakteria seterusnya menimbulkan jerawat , bisul pada daerah genital anda .
😱 Panty liner kebanyakkan mempunyai lapisan dasar yang diperbuat daripada plastik yang akan menghalang aliran udara sehingga mengakibatkan genital anda menjadi lembap. Disebabkan itu bakteria mudah merebak di kawasan lembap,gelap dan bersuhu sederhana. Jadi bahagian miss V wanita ni tempat paling sesuai untuk bakteria merebak.
😱 Justeru itu , elakkan dengan memakai panty liner setiap hari , sebaliknya hanya digunakan ketika keputihan sahaja dan jangan lupa untuk tukar 3-4 kali sehari. Pilihlah panty liner yang tidak mempunyai wangian.. BAHAYA tau lover #Puterialya πŸ˜£πŸ˜£πŸ˜£πŸ˜£
Ada keputihan??????
Rangkaian produk dari #Puterialya ada jalan penyelesaiannya, InshaaAllah.. Whtsapp akak 0104007232 πŸ˜Š
Atau order ke stokis/pengedar yang terdekat.
#StokisMelaka ( Nadira Shoppe - 062866558 )
#StokisJohor ( Natureen SB - 0127209018 / Imtiaz Marketing - 0197648307 / Ulric Trading SB - 0127113301 / Kedai Cikgu Zaini - 0137737962 )
#StokisNegeriSembilan ( Zarina Zainal - 012272363 / Wisma Masbukti - 0133431105 )
#StokisPahang ( Seri Idola - 0169357897 / Permata Herba - 0139647430 )
#StokisTerengganu ( Gedung Din - 096239786 )
#StokisKelantan ( Din KB - 097445786 )
#StokisPerlis ( Mutiara Herba - 0174182033 )
#StokisKedah ( TLK Advance Marketing - 0194462787 )
#StokisPulauPinang ( Aida Othman - 0172901518 )
#StokisSelangor ( Afif Solution - 0169675577 / Sayo Cosmetics - 0389434744 / Bolmaz's Beauty - 0360282006 / Mohd Rizal - 0123399546 / Cempaka Trading - 0389275313 / Unic Marketing - 0122329796 / Rizi Biz Shop - 0136310018 / Ahmad Firdaus - 0137597551 )
#StokisKualaLumpur ( MU2 Marketing - 0123522008 / Benebi Jaya - 0326945166 / Pt Widuri - 0326919350 / Jaya Pratama - 0326922131 / Harapan Bonda SB - 0326970777 / Pt Harapan Bonda - 0326972888 / Gedung Pt Harapan Bonda SB - 0340317777 / Juta Tiara Enterprise - 0109704651 )
#StokisSabah ( Aspahlela - 0198209967 )

Untuk pembelian produk-produk dari Puteri Alya, boleh hubungi atau Whatsapp Ieka di 010 400 7232.